پانکراس مصنوعی و بهبود درمان دیابت نوع1

26 نوامبر 2014- برای اولین بار در یک کارآزمایی بالینی سه روش درمان مختلف برای دیابت نوع1 با هم مقایسه گردید.این تحقیق نشان داد پانکراس مصنوعی خارج از بدن (external artificial pancreas) سبب بهبود کنترل قندخون و کاهش خطر هیپوگلایسمی در مقایسه با روش های درمان متداول برای این بیماری می شود.

محققان مرکز IRCM  و دانشگاه مونترال به سرپرستی دکتر Rabasa-Lhoret  نشان دادند استفاده از پانکراس مصنوعی خارج از بدن تأثیر چشمگیری بر درمان دیابت نوع1 دارد.نتایج این تحقیق در مجله ی The Lancet Diabetes & Endocrinology  منتشر گردید.

یک تکنولوژی نوظهور برای درمان و کنترل بیماری دیابت نوع1، لوزالمعده مصنوعی خارجی است که یک سیستم خودکار می باشد که توانایی پانکراس طبیعی را با تطابق مقدار انسولین براساس تغییرات مقدار قندخون شبیه سازی می کند.

دو نوع لوزالمعده ی مصنوعی خارج از بدن وجود دارد: لوزالمعده ی مصنوعی خارجی تک هورمونی که تنها انسولین را به مقدار مورد نیاز به بدن تحویل می دهد و لوزالمعده ی مصنوعی خارجی دو هورمونی که هر دو هورمون انسولین و گلوکاگون را در اختیار بدن می گذارد.

در حالیکه انسولین مقدار قندخون را کاهش می دهد، گلوکاگون دارای تأثیرات معکوس است و موجب افزایش مقدار قندخون می شود.

دکتر Rabasa –Lhoret  می گوید: کارآزمایی بالینی اخیر اولین کارآزمایی در جهان است که این دو نوع پانکراس را با روش متداول درمان دیابت که استفاده از پمپ انسولین می باشد، مقایسه کرده است. ما می خواستیم سودمندی وجود گلوکاگون را در لوزالمعده ی مصنوعی، بخصوص در جلوگیری از هیپوگلایسمی که مانع اصلی رسیدن به اهداف قندخون در بیماران است، بررسی کنیم.

افراد مبتلا به دیابت نوع1 باید بدقت مقدار قندخون خود را برای اطمینان از قرار گرفتن آن در محدوده ی هدف، مدیریت کنند، این کار بمنظور جلوگیری از عوارض جدی دراز مدت بالا بودن قندخون (مانند نابینایی و نارسایی کلیه) و کاهش خطر هیپوگلایسمی (کاهش خطرناک قند خون که منجر به سردرگمی، از دست دادن هوشیاری، کما و تشنج می شود) صورت می گیرد.

مهندس احمد حیدر نویسنده ی اول این مقاله می گوید: نتایج این تحقیق نشان داد هر دو سیستم لوزالمعده ی مصنوعی خارجی سبب بهبود کنترل مقدار قندخون و کاهش خطر هیپوگلایسمی در مقایسه با روش متداول استفاده از پمپ انسولین می شوند، علاوه بر این ما دریافتیم پانکراس مصنوعی دو هورمونی، موجب کاهش خطر هیپوگلایسمی در مقایسه با سیستم تک هورمونی می شود.

دکتر Legaultمتخصص غدد کودکان در بیمارستان کودکان مونترال می گوید: افت قندخون شدید و بسیار مکرر در طول شب منبع اصلی استرس و اضطراب درباره ی هیپوگلایسمی شدید در خواب برای والدین کودکان مبتلا به دیابت است، پانکراس مصنوعی قابلیت بهبود قابل ملاحظه ی مدیریت دیابت و بهبود کیفیت زندگی این بیماران و خانواده های آنان را دارد.

محققان IRCM  به دنبال انجام آزمایش های بالینی بروی لوزالمعده ی مصنوعی برای مدت زمان طولانی تر و بروی گروهی بزرگتر از بیماران هستند. این تکنولوژی باید در 5 تا 7 سال آینده بصورت تجاری در دسترس افراد قرار گیرد و اولین نسل از این دستگاه باید با تمرکز بر کنترل افت قندخون شبانه تولید و عرضه شود.

منبع : www.sciencedaily.com/releases/2014/11/141126185046.htm